Bardzo interesujący artykuł na temat wychowania dzieci i przezwyciężania podstawowych problemów w wychowaniu i nauce. Opisano w nim zarówno główne problemy, jak i sposoby ich rozwiązania, co jest znacznie ważniejsze.
Jestem terapeutką zajęciową z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, rodzicami i nauczycielami. Uważam, że nasze dzieci stają się coraz gorsze pod wieloma względami.
Słyszę to samo od każdego nauczyciela, którego spotykam. Jako profesjonalna terapeutka widzę spadek aktywności społecznej, emocjonalnej i edukacyjnej u współczesnych dzieci, a jednocześnie gwałtowny wzrost liczby dzieci z obniżoną zdolnością uczenia się i innymi zaburzeniami.
Jak wiemy, nasz mózg jest plastyczny. Dzięki środowisku możemy uczynić nasz mózg „silniejszym” lub „słabszym”. Głęboko wierzę, że mimo naszych najlepszych intencji niestety rozwijamy mózgi naszych dzieci w niewłaściwym kierunku.
Oto dlaczego:
1. DZIECI DOSTAJĄ WSZYSTKO, CZEGO CHCĄ, I TO NATYCHMIAST
„Jestem głodny!” — „Za chwilę kupię ci coś do zjedzenia.” „Chcę pić.” — „Tu masz automat z napojami.” „Nudzę się!” — „Weź mój telefon.”
Zdolność do odroczenia gratyfikacji jest jednym z kluczowych czynników sukcesu. Chcemy, aby nasze dzieci były szczęśliwe, ale niestety czynimy je szczęśliwymi tylko teraz, a nieszczęśliwymi w dłuższej perspektywie.
Umiejętność odraczania gratyfikacji oznacza zdolność do funkcjonowania w stresie. Nasze dzieci stają się coraz mniej przygotowane do radzenia sobie nawet z niewielkimi sytuacjami stresowymi, co w konsekwencji staje się ogromną przeszkodą dla ich sukcesu w życiu.
Często widzimy brak tej umiejętności w szkole, centrach handlowych, restauracjach czy sklepach z zabawkami, gdy dziecko słyszy „Nie”, ponieważ rodzice przyzwyczaili jego mózg do natychmiastowego spełniania wszystkich zachcianek.
2. OGRANICZONA INTERAKCJA SPOŁECZNA
Jesteśmy zajęci, więc dajemy naszym dzieciom gadżety, aby one też były zajęte. Kiedyś dzieci bawiły się na dworze, rozwijając swoje umiejętności społeczne w różnych warunkach. Niestety, gadżety zastąpiły spacery na świeżym powietrzu. Technologie uczyniły też rodziców mniej dostępnymi do interakcji z dziećmi.
Telefon, który „siedzi” z dzieckiem zamiast nas, nie nauczy go komunikacji. Większość ludzi sukcesu ma rozwinięte umiejętności społeczne — to priorytet!
Mózg jest jak mięsień, który uczy się i rozwija. Jeśli chcesz, aby twoje dziecko potrafiło jeździć na rowerze, uczysz je tego. Jeśli chcesz, aby potrafiło czekać, musisz nauczyć je cierpliwości. Jeśli chcesz, aby umiało się komunikować, musisz je uspołeczniać.
3. NIESKOŃCZONA ZABAWA
Stworzyliśmy dla dzieci sztuczny świat, w którym nie ma miejsca na nudę. Jak tylko dziecko przestaje się czymś zajmować, natychmiast je zabawiamy, bo inaczej czujemy się złymi rodzicami.
Żyjemy w dwóch różnych światach: one w swoim „świecie zabawy”, my w „świecie pracy”. Dlaczego dzieci nie pomagają w kuchni czy przy praniu? Dlaczego nie sprzątają swoich zabawek?
Prosta, monotonna praca trenuje mózg, aby działał podczas wykonywania nudnych obowiązków. Ten sam „mięsień” jest potrzebny w szkole.
4. TECHNOLOGIE
Gadżety stały się darmowymi nianiami, ale cena, jaką płacimy, jest wysoka: cierpią układ nerwowy naszych dzieci, ich zdolność skupienia się i odroczenia gratyfikacji.
Codzienne życie w porównaniu z wirtualną rzeczywistością jest nudne. W klasie dzieci stykają się z głosami ludzi i odpowiednią ilością bodźców wizualnych, co jest niczym w porównaniu z grafiką i efektami specjalnymi, do których są przyzwyczajone.
5. DZIECI RZĄDZĄ ŚWIATEM
„Mój syn nie lubi warzyw.” „Ona nie chce wcześnie chodzić spać.” „On nie lubi śniadań.” Dlaczego pozwalamy dzieciom dyktować, jak je wychowywać?
Dlaczego pozwalamy dzieciom dyktować, jak je wychowywać? Jeśli im na to pozwolimy, będą robić tylko to, co przyjemne: jeść makaron z serem, oglądać telewizję, grać na tablecie i nigdy nie chodzić spać.
Czy pomagamy naszym dzieciom, dając im to, czego chcą, zamiast tego, co jest dla nich dobre? Bez odpowiedniego odżywiania i wystarczającej ilości snu nasze dzieci przychodzą do szkoły rozdrażnione, niespokojne i nieuważne. Wysyłamy im błędny komunikat: mogą robić, co chcą, i nie muszą robić tego, czego nie chcą.
Niestety, aby osiągnąć swoje cele w życiu, często musimy robić to, co konieczne, a nie to, co przyjemne.
Jeśli dziecko chce zostać uczniem, musi się uczyć. Jeśli chce być piłkarzem, musi codziennie trenować.
TRENUJ MÓZG SWOJEGO DZIECKA!
Możesz trenować mózg swojego dziecka i zmienić jego życie tak, aby odniosło sukces społeczny, emocjonalny i edukacyjny.
Oto jak to zrobić:
1. NIE BÓJ SIĘ USTALAĆ GRANIC
- Dzieci potrzebują granic, aby dorastać szczęśliwe i zdrowe.
- Ustal harmonogram posiłków, snu i korzystania z gadżetów.
- Myśl o tym, co jest dobre dla dzieci, a nie o tym, czego chcą lub nie chcą. Później podziękują ci za to.
- Wychowanie to ciężka praca. Musisz być kreatywny, aby nakłonić je do robienia tego, co dla nich dobre, nawet jeśli przez większość czasu będzie to przeciwne ich zachciankom.
- Dzieci potrzebują śniadania i pożywnego jedzenia. Muszą bawić się na świeżym powietrzu i kłaść się spać na czas, aby następnego dnia przyjść do szkoły gotowe do nauki.
- Przekształć to, czego nie lubią robić, w zabawę, emocjonalnie angażującą grę.
2. OGRANICZ DOSTĘP DO GADŻETÓW I PRZYWRÓĆ EMOCJONALNĄ BLISKOŚĆ Z DZIEĆMI
- Podaruj im kwiaty, uśmiechnij się, połaskocz, zostaw liścik w plecaku lub pod poduszką.
- Zaskocz je, zapraszając na obiad w szkole, tańczcie razem, spacerujcie wieczorem z latarką.
- Organizuj rodzinne kolacje, grajcie w gry planszowe, wybierzcie się na przejażdżkę rowerową.
3. UCZ DZIECI CIERPLIWOŚCI
- Nuda to coś normalnego — to pierwszy krok do kreatywności.
- Stopniowo wydłużaj czas oczekiwania między „chcę” a „dostaję”.
- Staraj się nie używać gadżetów w samochodzie czy restauracjach. Naucz dzieci czekać, rozmawiając lub bawiąc się.
- Ogranicz ciągłe przekąski.
4. UCZ DZIECI WYKONYWANIA MONOTONNYCH ZADAŃ OD NAJMŁODSZYCH LAT
- Składajcie razem ubrania, sprzątajcie zabawki, rozpakowujcie zakupy, ścielcie łóżka.
- Bądź kreatywny. Zamień te obowiązki w zabawę, aby ich mózgi kojarzyły je z czymś pozytywnym.
5. UCZ UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
- Naucz dzielenia się, umiejętności przegrywania i wygrywania, chwalenia innych, mówienia „dziękuję” i „proszę”.
- Z mojego doświadczenia terapeuty wynika, że dzieci zmieniają się, gdy rodzice zmieniają swoje podejście do wychowania.
Pomóż swojemu dziecku osiągnąć sukces w życiu, ucząc i trenując jego mózg, zanim będzie za późno.
Autor: Victoria Prooday